Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Joanna Podhorodecka

  dr Joanna Podhorodecka

adiunkt

Instytut Filologii Angielskiej, Katedra Językoznawstwa Angielskiego

joanna.podhorodecka@up.krakow.pl

tel: +48 12 662 69 53

pok: 305

publikacje:


dyżury: czwartki 10.30-11.30 + email, MS Teams (by appointment)

Wykładane przedmioty:

  • Gramatyka opisowa i praktyczna
  • Seminarium licencjackie i magisterskie
  • Metafora w komunikacji
  • Data-mining

Zainteresowania badawcze: Językoznawstwo kognitywne Językoznawstwo korpusowe Gramatyka konstrukcji Metafora w dyskursie

Publikacje:

  1. Kłamliwe Posłanie: sonet 138 Williama Szekspira. In Gibińska Marta & Agnieszka Pokojska (Eds.) Kłamliwe Posłanie. Lektury Sonetów Shakespere’a, 93-107. Kraków: Universitas. 
  2. Is lámatyáve a linguistic heresy. Iconicity in J. R. R. Tolkien’s invented languages. In Tabakowska, Elżbieta Christina Ljungberg & Olga Fischer (Eds.). Insistent Images [Iconicity in language and literature 5], 103-110.  Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. 
  3. Evaluative Metaphor: Extended Meanings of English motion Verbs. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. 
  1. Cognitive Perspective on Gerund/Infinitive Constructions. In Misztal Mariusz & Mariusz Trawiński (Eds.). Current Issues in English Studies, 181-187. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.
  2. Evaluative Metaphor and the Passive Construction. In Jodłowiec Maria & Justyna Leśniewska (Eds.). Ambiguity and the Search for Meaning: English and American Studies at the Beginning of the 21st Century, 145-150. Kraków: Jagiellonian University Press.
  1. Non-finite complementation of the verb intend: a usage-based study. In Bierwiaczonek, Bogusław, Bożena Cetnarowska & Anna Turula (Eds.). Syntax in Cognitive Grammar, 181-191. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej. 
  1. The role of semantic factors in passivization: a usage-based study. In Misztal Mariusz & Mariusz Trawiński (Eds.). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 117, Studia Anglica II, 118-135. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. 
  2. Reviving “Dead” Metaphors: Images of Evil in J.R.R.Tolkien’s The Lord of the Rings. In Branny Grażyna & Gill Holland (Eds.). Fictions and Metafictions of Evil. Essays in Literary Criticism, Comparative Literature and Interdisciplinary Studies, 215-237. Frankfurt: Peter Lang.
  1. Do we always like doing the things that we like to do? Non-finite complementation of the verb like. In Rudnicka-Szozda Kinga & Aleksander Szwedek (Eds.). Cognitive Linguistics in the Making, 271-285. Frankfurt: Peter Lang.
  2. The passive of the verb see: a usage-based study. In Turula Anna & Anita Buczek-Zawiła (Eds.). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, 191 (Studia Anglica V), 56-68. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. 

2015 Recenzja: Martin Hilpert. 2014. Construction Grammar and its Application to English. In Turula Anna & Anita Buczek-Zawiła (Eds.). Annales                  Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, 191 (Studia Anglica V), 144-149. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. 

  1. Why are there so few collections of business and official email templates? On the changing principles and tools in teaching business correspondence. In Turula, Anna & Maria Chojnacka (Eds.). CALL for Bridges between School and Academia, 49-71. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition. we współpracy z dr hab. Elżbietą Gajewską 
  1. What is like like: polysemous senses and grammatical categories. In Bierwiaczonek Bogusław & Joanna Paszenda (Eds.). Polysemy in language and translation, 109-129. Katowice: University of Occupational Safety Management. we współpracy z dr Anną Ścibior-Gajewską
  1. The role of constructional factors in passivization: Infinitival passives of perception verbs. In Fabiszak, Małgorzata, Karolina Krawczyk & Katarzyna Rokoszewska (Eds.). Categorization in discourse and grammar, 253-266. Frankfurt am Main: Peter Lang 
  1. Tracking our students: ability grouping of under-graduate students in the Practical  Grammar class. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Anglica 7, 131-146. we współpracy z dr Anną Ścibior-Gajewską.
  1. The passive of Genitive and Instrumental verbs in Polish: preferences and constraints. In Augustyn Rafał & Agnieszka Mierzwińska-Hajnos (Eds.) New Insights into Language and Cognition Interface, 184-205. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. we współpracy z dr Anną Ścibior-Gajewską

Tłumaczenia naukowe: (Wspólnie z M. Buchta, M. Cierpisz, A. Gicala, J. Winiarska) Evans, Vyvyan. 2009. Leksykon  Językoznawstwa Kognitywnego. Kraków: Universitas.

 

5. Konferencje

  1. The Eleventh International Conference on English and American Studies Ambiguity and the Search for Meaning, Jagiellonian University, Kraków, 23-25.04.2008

Tytuł referatu:  ‘Evaluative Metaphor and the Passive Construction’

  1. International Conference Semantics Without Borders, Bielsko-Biała 11-13.09.2008

Tytuł referatu: ‘Cognitive Perspective on Gerund/Infinitive Constructions’

  1. 3rd International May Conference on English Studies 27-29.05.2009. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. 

Tytuł referatu: ‘Cognitive Perspective on Gerund/Infinitive Constructions’

  1. International Conference Syntax in Cognitive Grammar 9-11.04.2010 Wyższa Szkoła 

Lingwistyczna w Częstochowie. Tytuł referatu: ‘Semantic patterns of non-finite complement clauses’

  1. IV International May Conference on English Studies. Uniwesytet Pedagogiczny. Kraków 

18-20.05.2011 Tytuł referatu: ‘Semantic constraints on the passive: a usage-based study.

  1. 5th International May Conference Current Issues in English Studies 23-25.05.2013 Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków. Tytuł referatu: ‘The passive of the verb see: a usage-based study.’
  2. Językoznawstwo kognitywne w roku 2013. 16-17.09.2013 Warszawa. Polskie Towarzystwo Językoznawstwa Kognitywnego i Społeczne Akademia Nauk. Tytuł referatu: ‘The passive of perception verbs’
  3. Polisemia w języku i tłumaczeniu. 12-13.05. 2014. Katowice. Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy. Tytuły referatów: 

‘Polysemy in non-finite complementation of like and love ‘What is like like? Polysemous senses and grammatical categories’ (z dr Anną Ścibior-Gajewską)

  1. Językoznawstwo kognitywne w roku 2014. 15-16.09.2014. Częstochowa: Polskie Towarzystwo Językoznawstwa Kognitywnego i Akademia im. Jana Długosza. Tytuł referatu: ‘The role of constructional factors in passivization: a usage-based study of  perception verbs’.
  1. 6th International May Conference Current Issues In English Studies. 14-15.05.2015. 

Uniwersytet Pedagogiczny,  Kraków Tytuł referatu: 'Prepositional passive and the transitive prototype’

  1. Cognitive Linguistics in 2015. 24-26.09.2015. UMCS, Lublin.

Tytuł referatu: 'Divided transitivity: the divergent passives of ditransitive verbs’

  1. Cognitive Linguistics in Wroclaw Conference, 3-6.12.2015

Polish Cognitive Linguistics Association and the University of Wroclaw Tytuł referatu: 'Things to be walked on and things to be jumped over: the usage of prepositional passive’

  1. Cognitive Linguistics in  2017 21-23.09.2017 Rzeszów

Tytuł referatu: ‘(A)typical passives: describing constructional prototypes’

  1. Various Dimensions of Contrastive Studies, Katowice, 23-24.10.2017 Tytuł referatu: (wspólnie z dr Anna Ścibior-Gajewska) ‘CAUSED-MOTION construction prototypes in English and Polish’
  2. Badania i wykłady za granicą

  1. Członkostwo w towarzystwach naukowych

Polskie Towarzystwo Językoznawstwa Kognitywnego

  1. Recenzje dla czasopism naukowych

Poznań Studies in Contemporary Linguistics